15 feb 2017

Oma in bloemetjesjurk met pofmouwtjes

Bij poppenkastpoppen ziet Katrijn er altijd uit als een oude vrouw met knotje - ofwel een oma - en daarom noem ik haar ook gewoon oma of grootmoeder. Tegenwoordig heb je behoorlijk hippe oma's en opa's, maar vroeger waren oma's en oudtantes vrouwen met knotjes in een bloemetjesjurk. Voor oubolligheid en extra uitdaging krijgt deze oma ook pofmouwtjes.


Voor de bloemetjesjurk heb ik dapper katoen genomen. De zelfkant van de stof heb ik langs de rechte onderkant van het jurkje laten vallen. Voor de jurk heb ik een eenvoudig, recht patroon genomen en daarbij de mouwtjes omgeslagen, want die worden toch vervangen door losse pofmouwtjes. Van voeringstof heb ik ook één zijde van een jurkje geknipt om de voorzijde van het jurkje te voeren, om te voorkomen dat je je hand er al te duidelijk doorheen ziet zitten, daar de stof relatief dun en licht van kleur is.


Vervolgens heb ik de handjes 2 cm langer getekend en uitgeknipt. Voor de pofmouwtjes had ik 2 stroken nodig van 4 bij 20 cm (plus extra ruimte rondom voor de naden). Deze keer heb ik eerst de handjes vastgenaaid aan de jurk en vervolgens de schoudernaden gestikt van het begin van de hals (en de hals altijd ruim meten) tot net voor de bocht van de duim. 

Vervolgens heb ik de lange stroken dubbel gevouwen met de goede kant naar buiten en zo stevig gestreken. Daarna heb ik met slap garen en een rijgsteek de strookjes aan de rafelzijde aan elkaar geregen. Door de draad aan te trekken tot de strookjes de helft van de oorspronkelijke lengte zijn en de plooitjes netjes te verdelen, heb ik pofmouwtjes gecreëerd. Na het vastnaaien van de mouwtjes aan de jurk, kon het rijgdraad er weer uit. Helaas ben ik vergeten de onderzijde van de mouwtjes tijdig vast te naaien, dus dat is een leermomentje voor de volgende oma. Het afmaken van de jurk ging als bij alle andere jurkjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten