20 jan 2016

Een gordijn met enkele plooien

Dit keer heb ik een gordijn genaaid. Daar ik op Internet geen duidelijke voorbeelden kon vinden voor het naaien van een gordijn, leek het mij nuttig om op deze blog te beschrijven hoe ik het heb aangepakt.

Op Internet had ik de stof London Sightseeing besteld. De stofbreedte van 140 cm moest net genoeg zijn om - met enkele plooien van 2 cm diep en 7 cm tussen de plooien - een gordijn van 86 cm breed te kunnen maken. Bij levering bleek echter dat de stof aan de ene zijde 4,5 cm witte zelfkant had, dus zo'n 4,8 cm verdween aan de ene kant in de naad. Om stof uit te sparen heb ik toen de rafelige andere zijkant van het gordijn afgewerkt met biasband, zoals op de foto linksboven te zien is.
De bovenkant heb ik verstevingd met gordijnvestevingingsband (linksboven).
Bij het naaien van de plooien heb ik een opening gelaten om de haak doorheen te kunnen steken.
De bovenrand van het gordijn heb ik verstevigd met met gordijnverstevigingsband van 6 cm breed. Daarna heb ik steeds om de 7 cm een enkele plooi gemaakt van 2 cm diep. De plooi heb ik eerst van bovenaf voor 5 cm dicht gestikt en daarna op 6,5 cm richting de zijkant vastgestikt. Zo bleef er onderaan de plooi 1,5 cm over om de haak door te steken. Wanneer ik een langwerpig voorwerp van bovenaf in de plooi stopte om hem open te houden, was het gemakkelijker om de haak in de plooi te steken.

De haak is gemakkelijker in te brengen, wanneer je de plooi openhoudt door er iets in te steken.
Voor het afspelden van de zoom op de juiste lengte heb ik het gordijn eerst opgehangen. Bij zowel de zoom als de zijkanten heb ik de vouw er eerst goed ingestreken voor ik hem erin naaide. Een handig hulpmiddel daarbij kan instrijkbare zoomband zijn.

En zo is het gordijn geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten