2 aug 2015

Een alternatieve koningsmantel

Voor koningen had ik rode en paarse stoffen aangeschaft. Echter, de middeleeuwse koning, die ik onlangs heb gekregen, heeft een oranje kroon en blauwe ogen. Voor hem vond ik een oranje koningsmantel over een blauwe jurk beter passen.

De verschillende onderdelen van de koningsmantel
Voor de jurk heb ik mijn standaard, getailleerde patroon genomen. Voor de voorzijde van de koningsmantel heb ik een nieuw patroon getekend, omdat die breder en langer is dan de cape van de heks. De rafelige rand aan de binnenzijde van de mantel heb ik afgewerkt met organza lint met satijnen rand.

De kraag
De koningsmantel is natuurlijk pas echt af met een echte nepbontkraag. Daarvoor heb ik een cirkel getekend met een doorsnede van 9,5 cm en daarin een cirkel met een doorsnede van 4,5 cm, wat overeenkomt met een nekwijdte van 14 cm (π × Ø). Aan de zijde waar ik de cirkel heb doorgeknipt, heb ik 2 extra rondingen gemaakt. Daarna heb ik de nek aan de buitenzijde en rondom de rondingen dichtgenaaid en vervolgens omgedraaid. De binnenrand langs de nek heb ik daarna vastgenaaid en hem vervolgens aan de voorzijde bij de extra rondingen strak langs de nek aan elkaar genaaid.
De middeleeuwse koning met mantel met bontkraag

1 opmerking:

  1. Beste Joan,
    Wat een leuke poppen heb jij gemaakt! Ik ga over twee weken op kamp met kansarme gezinnen en we werken rond het thema indianen. Ik heb een aantal 'koppen' liggen van indiaantjes, maar moet daar nu nog de kleertjes voor maken. Zou jij jouw basispatroontje met mij willen delen? Of heb je een patroontje voor een indianenkleedje? De koppen zijn gemaakt uit papier maché. Alvast bedankt! Lies

    BeantwoordenVerwijderen